Pávkovics Péter busómaszk-faragó Népi
IparművészM
O H Á C S
A mohácsi sokácok messze
földön
ismert népszokásának, a
busójárásnak az idejét a tavaszi
napfordulót követő első holdtölte határozza
meg. Régen farsangvasárnap reggelétől
húshagyókedd estéjéig tartott a
mulatság. A farsang utolsó
csütörtökjén a gyermekek öltöznek
maskarába.
A busójárás a más népek
hiedelemvilágában is megtalálható
télbúcsúztató, tavaszköszöntő,
oltalmazó, termékenységet varázsló
ünnepek családjába tartozik. Éppúgy
rokonságot mutat a riói és a velencei
karnevállal, mint az afrikai népek szokásaival.
Mohácson a hagyomány eredetét a
törökűzés legendájával is
magyarázzák. A mondának – mely szerint a
Mohács-szigeti mocsárvilágba menekült őslakos
sokácok megelégelve a rabigát, ijesztő
álarcokba öltözve, maguk készítette
zajkeltő eszközökkel, csónakokkal átkelve a
Dunán az éj leple alatt, kizavarták a
törököket Mohácsról – aligha van
történeti alapja. Mohács 1687-ben szabadult fel a
török uralom alól, s a sokácság nagy
arányú betelepítése csak mintegy tíz
évvel ezután kezdődött meg. Minden bizonnyal a
balkáni eredetű sokácok korábbi
hazájukból hozták magukkal a szokást, mely
aztán Mohácson formálódott tovább
és nyerte el mai alakját. A népszokás
megjelenéséről a XVIII. Század
végéről vannak az első adatok.
A busó öltözete régen is olyan volt, mint ma:
szőrével kifordított rövid bunda, szalmával
kitömött gatya, amelyre színes,
gyapjúból kötött cifra női bütykös
harisnyát húztak, lábukon bocskort viseltek. A
bundát az öv vagy marhakötél fogta össze
derekukon, erre akasztották a marhakolompot. Kezükben az
elmaradhatatlan kereplő vagy a soktollú, fából
összeállított buzogány volt. A
leglényegesebb azonban, ami a busót busóvá
teszi: a fűzfából faragott, hagyományosan
állatvérrel festett birkabőrcsuklyás álarc.
Az így beöltözött busókat
kísérik a jankelék, akiknek az a szerepe, hogy
távol tartsák az utca népét, főleg a
gyerekeket a busóktól. Hamuval, liszttel, ma már
csak ronggyal vagy fűrészporral töltött
zsákjukkal püfölik a csúfolódó
gyerekhadat. A lefátyolozott arcú nőket és a
lakodalmas viseletbe öltözött férfiakat,
továbbá a karneváli jelmezű alakokat
maskarának nevezik Mohácson.
Régen a tülkölő, kereplő, kolompot rázó
és bao-baot ordítozó busó csoportok
tulajdonképpeni célja az volt, hogy
házról-házra járva
jókívánságaikat kifejezve,
varázslatait elvégezze és
részesüljön azokban az étel-ital
adományokban, miket sehol sem tagadtak meg tőlük.
Mára az idegenforgalom medrébe terelt
népszokás sokat veszített az eredeti
hagyományokból, de látványosság
szempontjából sokat nyert A mai
busójárás a régi népszokás
központjában, a Kóló téren kezdődik. A
beöltözött busók, jankelék,
maskarák itt gyülekeznek, itt találkoznak a
Dunán csónakokkal átkelt busók az
ágyús, az ördögkerekes, a szekeres, a
kürtös, a teknős, és más busó
csoportokkal. A régi elöltöltős busó
ágyú dörejére a különböző
csoportok a főutcán át bevonulnak a város
főterére, ahol szabad farsangolás kezdődik. Ezt
követően a Duna parton és a környező utcákban
iszonyú zajt keltve ünneplik a farsangot.
Szürkületkor visszatérnek a főtérre és a
meggyújtott óriási máglya körül
táncolnak, dévajkodnak az emberekkel. Ezzel ér
véget a Farsangvasárnap. A mohácsiak azonban
kedden is farsangolnak, amikor is az újabb főtéri
máglyára helyezett telet jelképező koporsó
elégetésével és
körültáncolásával
búcsúznak a hideg évszaktól s
köszöntik a tavasz eljövetelét.
Ajánlott linkek:
- A
sokacságról
(Mohácsi Sokacok Olvasóköre)
- A busójárásról
részletesen (Szellemi
Kulturális Örökség Igazgatóság
honlapja)